LISTEN, LISTEN, LISTEN GMM NAK BAGITAU NII…!!

Assalamu’alaikum....




Highlight fenomena listen dari  pandangan ni bukan mengenai Miss Bawani, bersuara, atau pada sikap kurang ajar Syarifah Zohra Jabeen, tapi mengenai PEMBODOHAN TERHADAP MAHASISWA/I DI MALAYSIA UMUMNYA.

Sewaktu Miss Bawani tengah bercakap, beliau secara tiba-tiba dihentikan dengan mengejut oleh  Syarifah Zohra Jabeen yang berkata ”listen, listen, listen, listen, listen……let me speak…..” Miss Bawani menjawab kembali “i haven’t finished, let me finish”


ISSUE OF RESPECT

Apa yang SZJ  faham dengan maksud ‘respect'? Does respect simply mean shaking Bawani’s hand?

Tiada langsung sikap hormat SZJ bila dia menarik mikrofon dari Bawani dan memotong cakap Bawani. That is PURE ARROGANCE, not respect. Tak kira siapa kita, beri hormat pada sesiapa sahaja untuk beri pandangan beliau sehingga habis, bukan terus potong cakap orang tu. 

Sedarkah korang, kebebasan bersuara seorang mahasiswi telah dinafikan sewaktu mikrofon itu ditarik darinya.

SZJ juga mengatakan ini…

“When this is our program, we allow you to speak but when I speak you listen”

And famously added, ‘DON’T LIVE IN MALAYSIA!


 erk


PANDANGAN GMM, SIMPLE JE.

Dari segi pemahaman GMM.  Ini yang GMM terjemah dari ayat SZJ:


I SPEAK, YOU LISTEN, BUT WHEN YOU SPEAK,
YOU MUST SPEAK ACCORDING TO WHAT I WANT TO HEAR!


Yang seramnya menariknya, tindakan SZJ benar-benar melambangkan sikap kerajaan pada Mahasiswa/I sekarang:


I give you RM200 rebate so shut up about all the unfairness and corruption in the country. I give you PTPTN so you should be grateful and simply support us no matter what lies, arrogance, and disrespect we give you. You can’t speak out things that doesn’t relate to academics. If you don’t like what we do, you can get lost.


Yes, that is how the young people are treated right now, and that reality is projected by SZJ’s act.


JADILAH MAHASISWA BERINTEGRITI 

Sebenarnya, GMM sangat sedih dengan ‘attitude’ pelajar yang berada dalam dewan tu. Sebab GMM tau, inilah 'attitude' majoriti mahasiswa/I apabila berdepan dengan situasi macamni.

Kawan-kawan Mahasiswa/I sekalian, beranilah mengemukakan kebenaran, walau pahit. Jika tidak berani menjadi pencetus, jangan pula  kita menyokong kebatilan.Jika kerajaan betul, kita sokong, jika pembangkang betul, kita sokong.

Tapi jika mereka salah, 

BANGUN DAN BANGKITLAH MENEGAKKAN HAK RAKYAT DAN JUGA HAK MAHASISWA. 

Jika tidak, kita yang rugi, kita yang hancur, ibarat pepatah menang sorak kampung tergadai.


JANGAN TERLALU OVER YE!!

Oh ye, dalam isu ni, GMM kurang puas hati dan terkilan dengan sesetengah penyokong Miss Bawani yang “over”.


 Chill guys, mahasiswa harus menyokong kebenaran, tetapi tolong tunjukkan akhlak yang baik dalam memberi komen..elakkan kritik melulu sebelum mendapat penjelasan penuh..

Dalam isu bawani, target kita sama. Memastikan kebenaran ditegakkan, dan paling penting, membina integriti dan solidariti mahasiswa di Malaysia. Jangan tersimpang dalam mencapai target.

Ingat, bukankah kita mahasiswa ini satu hati..mana mungkin satu mahasiswa yang disakiti, mahasiswa lain tidak terasa..berfikirlah secara matang dan pandanglah dengan pandangan rahmat illahi..jangan kerana nafsu, iman diketepikan..sekian..~ 


GMM FIRE TEAM

1 comment:

  1. hujah vs hujah..barula kena caranya..u bawani..saya tabik..u puan sharifah,i.Allah masih ada ruang u pnmbahbaikkan...ape2 pun..cntohi bagaimana gov oversea malayan student mreka..sgt tidak sama dgn malaysia..fikir2kan dan renung2kan..selamat beramal...^^

    ReplyDelete