Tangani PPSMI dan Mahasiswa, Segera Buka Pintu Ekonomi Anda !




Masih panaskah isu PPSMI dikalangan mahsiswa..? Seminggu berlalunya demonstrasi PPSMI. Demonstrasi yang dihadiri hampir 5000 orang awam dikatakan menjadi semakin meriah dengan kehadiran FRU kepala merah yang dikatakan terpaksa bertindak memancutkan gas pemedih mata kepada orang-orang yang berdemonstrasi. Sejauh mana keganasan yang dilakukan oleh orang awam sehingga mereka terpaksa dihalau dengan air berwarna teh susu yang kotor, gas pemedih mata dan asap-asap yang seolah-olah membakar kulit muka..? Mungkin mahasiswa sendiri terpaksa membuat eksperimen dan kajian tersendiri tentang individu atau kumpulan pencetus keributan  ketika demonstrasi PPSMI lalu. Tidak mungkinkah berlaku perhimpunan beramai-ramai yang aman tanpa kehadiran FRU kepala merah..agaknya siapa yang tidak akan lari apabila disembur panahan gas pemedih mata depan muka? Jadi siapa yang mulakan keributan tu..? Jika kumpulan semut api yang berkumpul untuk mencari makanan sebagai motifnya, diganggu oleh makhluk lain bukankah secara fitrahnya akan mempertahankan diri kumpulan mereka..? Kita mahukan keamanan jadi cukuplah sekadar FRU menjadi pemantau dan bertindak setelah keadaan benar-benar genting. Mungkin mereka tidak percayakan rakyat mereka lagi..dan mungkin itu jugalah penyebabnya rakyat tidak percayakan mereka sebagai pemimpin. 


Sedar atau tidak sedar kita digegarkan lagi dengan isu ekonomi dunia yang semakin menghangat bibir-bibir para cendekiawan Malaysia. Kalau tahun 1997 dulu menjadi saksi perjalanan ekonomi dunia merudum  kali ini kesannya dilihat semakin besar dan membimbangkan. Terkesan daripada pasaran dunia yang jatuh merudum banyak  institusi-institusi saham dan perniagaan terpaksa mengambil inisiatif mengurangkan kos melalui cara memberhentikan begitu ramai pekerja dalam institusi mereka. Jika NISSAN membuang 20000 pekerja, pasaran BMW mengurang, negara maju Jepun juga turut mengalami kejatuhan pasaran yang teruk bagaimanakah pula masa depan mahasiswa yang akan lulus keluar dari universiti nanti?

Menjadi tanggungjawab setiap individu untuk bangkit dari lena yang entah bila akan sedar. Mahasiswa..berhentilah mengendahkan hiburan picisan yang sekadar kembang mekar tika paginya. Apabila sudah panas terik kuncup layu dan tak bermaya..kau perlu bangkit mahasiswa! Usah lagi kita disibukkan dengan ‘dating’ yang tak bermoral, rokok, curi, rompak, mengata nista, menunggang sana-sini tanpa ikatan sah..silap-silap tergolek bawa padah nak menjawab dalam kubur..! Apa guna persatuan dalam universiti ditubuh jika sekadar menganjurkan konsert dan majlis yang bercampur-gaul seperti rojak sehingga entiti Melayu dan Islam tidak dapat dilihat jelas pada diri mahasiswa yang dikatakan gah dengan pemikiran bijak dan jati diri teguh..sendiri muhasabah dan bermusyawarahlah ‘brainstorming’ idea masing-masing untuk kebaikan mahasiswa dunia akhirat. Mahasiswa kaya dengan idea tetapi malang jika idea disimpan dalam otak masing-masing dan tidak cuba diketengahkan.

Alangkah indah jika mahasiswa semua bersama-sama mencipta sejarah dengan menyemak kembali sejarah Ketuanan Melayu kita. Zaman Kesultanan Melayu Melaka yang masyhur dengan perdagangan dan tidak perlu kita melihat terlalu jauh..cukup rasanya sekadar mengimbau sirah Rasulullah SAW yang berdagang di bumi Arab. Ekonomi Islam maju kerana perniagaan..dan mahasiswa perlu bangkit dengan perniagaan. Bayangkan jika setiap keperluan hidup diniagakan oleh seorang mahasiswa. Jangan menipu diri sendiri bahawa tiadanya minat untuk berniaga..sedangkan hasil keuntungan yang diperolehi pasti tidak akan ditolak mahasiswa untuk diterima. Setiap orang berniaga berlainan produk, menyumbang kepada keuntungan setiap orang. Apabila dipusing-pusing dan dialirkan wang kepada setiap orang maka tidak akan timbul soal kejatuhan ekonomi lagi. Sementelah zakat dan derma pula dilakukan bertambah berkat dan erat lagi ukhuwah mahasiswa.

Bukan niat untuk mengajak mahasiswa kepada keduniaan semata tetapi sama-samalah kita fikirkan sunnah Rasulullah SAW yang amat jelas membuktikan perniagaan adalah salah satu cara Islam dapat dikembalikan kegemilangannya. Majulah perniagaan untuk MAHASISWA !!!   

Reactions:

0 comments:

Post a Comment