SELAMAT MENEMPUH SEMESTER BARU..

Tahniah kepada semua pelajar baru dan lama yang berjaya menempatkan diri anda ke semester baru ini, Sessi mac- sept 2012. Anda adalah orang yang terpilih dari yang dipilih, jadi gunakan lah ia sebaik mungkin dan jangan dipersiakan
.
Sessi ini dibuka dengan pelbagai pembaharuan atau isu yang timbul sepanjang cuti semester yang lepas.VC telah mengumumkan banyak perkara dalam untuk menambahbaik sistem dan perjalanan UiTM ini khususnya pada pelajar sendiri . bermula dengan pekeliling kebenaran membawa kereta pada pelajar tahun akhir sahaja. Isu ini menimbulkan pelbagai respon dari pelajar dan akhirnya mendapat satu tindakan bijak dari MPP yang berbincang dengan VC sendiri dan selesai dengan keputusan menangguhkan dahulu keputusan ini.

Pengumuman lain yang agak mengembirakan pelajar juga adalah pengurangan kompaun sehingga 80-90 % yang dibuka sehingga 15 Mac ini. Ia satu tindakan bijak dimana kesilapan atau kesalahan yang dikenakan kompaun kepada pelajar adalah bersifat tekanan situasi yang mendesak iaitu tiada tempat parking yang mencukupi menyebabkan pelajar parking ikut ‘dan’ dan akhirnya membawa kepada kompaun.

Sebelum timbul perkara ini kita dapat lihat pemberian BB1M (baucar buku 1 Malaysia) telah mencetuskan polemik di kalangan pelajar dan VC sendiri telah mengeluarkan kenyataan akan mengambil tindakan tegas pada sesiapa yang menyalah gunakan baucar tersebut. Bermula dengan membeli buku-buku yang tidak berfaedah sehinggalah menukar dengan tunai baucar tersebut.

Apa pun segala isu dan permasalahan yang timbul GMM dapat lihat dari datu sisi betapa pentingnya suara pelajar ataupun suara anak muda disini. Segala rencam dan tindakan yang menggangu gugat kehidupan kita waima perkara kecil sekalipun perlukan pembelaan. Isu parking dan segalanya dilhat memberi satu sisi baru bahawa ruang bersuara semakin dibuka oleh pihak pentadbiran, tapi apa yang diharapkan ia tidak terlalu memilih atas dasar kepentingan peribadi. Mahasiswa perlu cakna dan sedar akan kehidupan sekeliling.

Selamat menempuh semester baru dengan azam dan iltizam penuh tersemat di hati..kepada pelajar Diploma bersiap sedia untuk peperiksaan akhir..GOOD LUCK.UiTM dihatiku..Usaha Taqwa Mulia..

0 comments:

Post a Comment