BUKTI MAHASISWA BERFIKIR !


Dikurnia satu mulut untuk berBICARA,
Dua telinga untuk menDENGAR,
Hebat GMM melihat mahasiswa MENUTUR KATA,
Laman MPP kini menjadi padang GEGAR..

MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR. Gah sekali jika barisan-barisan pemimpin ini berhadapan di atas pentas dalam setiap induksi PEMIMPIN BERSAMA MAHASISWA. Pastinya setiap semester mereka ! Sarat berbekalkan minat memimpin, rasa tanggungjawab terhadap bangsa dan agama, cintakan pengalaman dan cabaran serta pelbagai enakmen-enakmen tersembunyi dalam hati jiwa setiap MPP mereka. Tidak pernah berlaku kekosongan kerusi dalam dewan sebesar-besarnya..tidak pernah mahasiswa memboikot pertemuan dua mata tersebut..kerana yang pasti mereka mahu hak, maruah, kebajikan dijaga dan MPP mampu memberi jawapan yang TERBAIK untuk setiap persoalan mereka.




Persoalan yang masih ligat bermain difikiran GMM..adakah MPP yang ‘ter’pilih sudah kuat jati diri lebih-lebih lagi agama yang tiada tanding jika tanpanya pasti menggoyahkan barisan pimpinan? (Jika ada menidakkan kepentingan agama maka ada ruangan hitam dihatinya..check semula! )Umum sebilangan mahasiswa melihat MPP seolah-olah hanya pandai berkot sakan ke konvensyen, majlis mengkualitikan pimpinan dan pelbagai program yang bergaya namanya dicipta dihadiri oleh MPP. Namun begitu, sedar atau tidak..mahasiswa sendiri kabur dengan realiti kehidupan mereka yang sebenar. Harus mahasiswa sendiri menyedari bahawa MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR mampu dianekdotkan sebagai barisan POLITIK KAMPUS!



Teroka sebenar-benarnya tugasan mereka. Pernah atau tidak mahasiswa melihat YDP MPP mereka berjalan ke hulu ke hilir menyelesaikan sesuatu permasalahan pelajar? Ada atau tidak YDP anda mewarisi pimpinan Saidina Umar R.A..meninjau rakyatnya tanpa disedari mereka..selidiklah sendiri. Mungkin secebis pujian patut diberi kepada YDP Mursyidi (hanya yang ‘ter’nampak mampu berbangga dengan YDP mereka). Apabila namanya politik kampus, sudah pastilah kerja-kerja dan penat-lelah MPP tidak dapat dilihat tanpa BANTUAN. Rasionalkah setiap keringat dan semput nafas MPP diuar-uarkan kepada pelajar? Bersetujukah mahasiswa jika MPP mengeluarkan naskhah risalah bulanan masalah yang dapat diselesaikan dalam kampus? Jika BERSETUJU, ayuh kita gegar blog MPP..minta risalah beserta gambar bukti masalah kampus diselesaikan!



Khas buat MPP, mahasiswa mungkin memerlukan BANTUAN untuk melihat jasa-jasa anda kepada mereka. BANTUAN berbentuk ILMU! Sudah semestinya. Mereka bukan minta disuapkan teori yang BUKAN-BUKAN tetapi berikan HUKUM yang memang sudah termaktub dalam penciptaan Adam Hawa didunia.. Usah disalahkan mereka jika mereka hanya dilihat berani bersuara tanpa memperkenalkan diri. ITULAH POLITIK ! Mempunyai persamaan dengan politik di mana-mana sahaja tempatnya. Adakah buah fikiran, idea dan kritikan memerlukan jasad di depan mata barulah pemikiran mereka akan diambil kira. Walhal dalam negara sekalipun peluang bertemu mata dengan pimpinan cukup jauh sekali bahkan kritikan serta idea kebanyakannya disampaikan melalui media teknologi dunia. Semuanya akan terjawab di penghujung peralihan kuasa kepada pimpinan terbaru..adakah hasil pimpinan mereka berupaya mencetus dan memberi bukti bahawa mahasiswa mereka mampu berfikir atau masih ditempat yang lama.



Kesudahan yang baik mestilah dimulakan dengan perkara yang baik. Bukankah permulaan dinobat MPP mereka lantaran mahukan hak mahasiswa terjaga? Bukankah calon-calon yang dipilih dan diundi kesemuanya memenuhi kriteria-kriteria yang diingini mahasiswa? Siapa yang menanggung kesan apabila hanya sebilangan mahasiswa sahaja yang keluar mengundi calon MPP mereka? Wahai mahasiswa, tepuk dada tanya minda..fikir-fikirkan sedalam-dalamnya wajar atau tidak anda menghambur amarah 100% kepada MPP jika terselit sedikit kesilapan pada mereka..? Jika mahasiswa mampu berfikir dan tersedar syukur GMM ucapkan.

2 MATA untuk lebih meLIHAT,
2 TELINGA untuk lebih menjadi PENDENGAR,
..dan 1 MULUT, LIDAH untuk kurang berBICARA..
..serta 10 JARI JEMARI indah untuk MENUNTUT MINDA MAHASISWA DIBUKA..!




Reactions:

0 comments:

Post a Comment