Makna Disebalik h1n1?


UiTM umumnya bercadang akan mengadakan cuti mingguan lagi sekiranya h1n1 masih menular dalam kampus. Bilangan pelajar yang dijangkiti h1n1 secara kasarnya melibatkan pelajar yang menduduki kolej. Ini memungkinkan kuliah akan ditangguh dan semester mungkin akan tertangguh..apa pendapat mahasiswa berkenaan isu kesihatan yg merisikokan dan memperjudikan pembelajaran kuliah harian pelajar? GMM terfikir juga..perlukah kita mengambil risiko mengancam kesihatan pelajar lain dgn cara membiarkan sahaja pesakit-pesakit berkeliaran di legar kampus. Walhal kadang-kadang pembawa virus kelihatan cukup sihat dan tidak mengalami simtom-simtom h1n1. Ada berpendapat dgn cara men'kuarantin' pesakit dari kalangan pelajar dan meneruskan pembelajaran seperti biasa sudah mampu mengatasi masalah cuti mengejut ini. Namun harus difikirkan juga suasana persekitaran yang rata-ratanya tidak mampu menghalang virus pandemik ini dari terus bersenang-lenang memasuki rongga badan pelajar.

GMM sendiri turut ingin mencadangkan kepada pelajar sekalian supaya meningkatkan sistem imunisasi badan masing-masing. Banyakkan meminum air suam atau kosong. Sekurang-kurangnya 2 liter sehari.
Kejayaan pelajar memasuki tandas (pelaburan hebat) sesekerap mungkin bermakna itulah kejayaan mereka dalam mencapai keseimbangan elektrolit dalam badan..

IKUTI FORUM TERKINI & BERAPI di http://mahasiswamerdeka.aimoo.com/

Reactions:

0 comments:

Post a Comment