MEMBANGUN ATAU MERAKYAT PEMIKIRAN GLOKAL?


Disumbangkan Oleh: Pena Puteh Persatuan Islam UiTM
Mampukah generasi baru UiTM mengorak langkah dalam berdaya saing bagi mencapai matlamat wawasan 2020 justeru pelbagai ancaman mundar-mandir,senyap-senyap menghakis nilai agama dan budaya Melayu kita. Kesannya amat mudah dilihat. Pemakaian, gaya hidup, pergaulan malah cetusan-cetusan para pemikir yang terlalu radikal mengharu-birukan lagi masyarakat. Masyarakat kampus adalah merupakan aset terpenting dalam membantu menghalang kemudharatan masyarakat daripada berterusan. Piramid kampus yang terdiri daripada semua peringkat anggota masyarakat perlu menggembleng tenaga, membina pertahanan akidah dan berusaha bergerak maju tanpa meninggalkan aset agama dan budaya yang berharga.
Duduk mencelah ditepi batu,
Mengintai anak dara menyiram bunga,
Jika nak capai wawasan 2020 yang satu,
Pembentukan mahasiswa kampus itulah jawapannya.
Tapi bagaimanakah caranya untuk membentuk mahasiswa bertaraf dunia yang patuh pada agama dan halus pekerti budayanya? Sudah diasuh dan ditegas sejak kecil lagi dengan rukun agama, rukun negara serta rukun kemasyarakatan namun kerana era globalisasi tanpa tapisan menyebabkan warna-warna indah mahasiswa muslim bertukar kabut jadinya. Masakan timbul persoalan sexcalls, onani, couple, rokok dan dadah, clubbing, mencuri soalan dan jawapan peperiksaan pensyarah jika tidak kerana lompangnya jatidiri mahasiswa sendiri.
Maal Hijrah dan Tahun Baru silih berganti. Angka tahunnya semakin bertambah.1431 dan 2010 bakal melewati 1430 dan 2009. Mahasiswa yang baru melangkah perlu bersedia mendapat pelbagai perkara baru ditempat baru. Sudahkah mereka diadun dalam acuan yang selaras dengan permintaan semasa tanpa mengenepikan aspek agama? Atau sekadar berbekal keputusan akademik semata. Harus dibuka mata mahasiswa, hidup didunia bukan untuk akademik semata tetapi sedar hakikat besar hidup mereka untuk menjunjung agama dan negara.
Mahasiswa tidak perlu risau kerana pihak kampus pasti sudah merancang pelbagai program yang hebat-hebat yang mana pasti mampu membangun mahasiswa glokal malah memperkasakan lagi identiti mahasiswa dikaca mata dunia. Dibimbing pihak pentadbiran kampus bersama curahan keringat Majlis Perwakilan Pelajar berserta kerjasama erat persatuan dalaman, program-program bermanfaat pasti dapat direalitikan. Namun begitu, penekanan kearah merakyatkan pemikiran glokal perlulah selaras dengan pembangunan pemikiran glokal.
Seluruh masyarakat kampus tidak harus terlepas pandang akan soal merakyatkan pemikiran glokal. Ini bermakna setiap individu kampus wajib turut serta dalam merakyatkan pemikiran glokal mengikut kemampuan masing-masing. Jika hanya sebilangan warga kampus sahaja terlibat dengan program-program bermanfaat maka sukarlah mahasiswa idaman dapat direalisasikan. Perancangan awal dan teliti mestilah dilakukan. Harus ditegaskan, tidak sempurna perancangan last minute dan menangguh. Budaya ini harus dihapuskan segera. Disamping itu juga, perlu dijauhkan virus lebih nakhoda dalam sebuah kapal. Ketua perlulah ditaati, ditegur dengan baik jika salah, diguling jika berterusan degil melanggar batas agama dan undang-undang.

Mahasiswa baru perlu peka dengan situasi semasa. Mungkin suasana baru menyebabkan mahasiswa mencari-cari platform yang sesuai. Rujuklah kepada pimpinan anda. Makmurkan masjid, surau-surau kolej dan tempat tinggal kerana tiada tempat asas yang lebih afdhal dalam membina jatidiri justeru membangun dan merakyatkan pemikiran glokal melainkan ditempat berkumpulnya orang-orang soleh. Hapuskan pemikiran lama bahawa tujuan utama mahasiswa dalam universiti hanya dalam berakademik tetapi beranilah mengubah diri menjadi pemikir-pemikir agung. Korek ilmu sedalam-dalamnya disamping memperbanyak interaksi sesama masyarakat dan disitulah mahasiswa pasti dapat mengkoreksi diri masing-masing. Tujuan hidup bukan hanya sekadar belajar, mengajar, berhibur dan seanteronya robot tetapi lebih dari itu.
Selamat menjalani hidup baru buat mahasiswa baru dan kepada mahasiswa lama jadilah mahasiswa yang lebih baik dari semalamnya setiap hari. Kejayaan bukan semata didunia tetapi akhirat tujuan utama semua..!

Reactions:

2 comments:

  1. begitu teruk orang-orang muda sekarang?

    ReplyDelete