Antara Syiah dan Sunni; perbalahan yang membawa pepecahan


Sejarah ringkas syiah dan penyebarannya di malaysia :-


Syiah pada mulanya merupakan satu puak di zaman sahabat yang menyokong sayyidina Ali untuk menjadi khalifah selepas kewafatan Rasulullah s.a.w. Pada awalnya gerakan  syiah ini lebih kepada bersifat politik tetapi terjerumus kepada isu akidah selepas kewafatan sayyidina Hussein di karbala. Pengaruh syiah semakin merebak dan membentuk satu kefahaman mazhab dan akidah. Isu akidah timbul apabila wujudnya taksub dan penglabelan yang tidak baik kepada para sahabat nabi.

Syiah sebenarnya telah lama bertapak di muka bumi Malaysia melalui hasil sebaran oleh golongan pendakwah arab yang datang ke Tanah Melayu dan bermazhab syiah zaidiah. Syiah Zaidiah merupakan syiah yang paling hampir dengan sunni disebabkan fekah mereka yang hampir sama dengan mazhab Syafie justeru mendatangkan kesukaran untuk membezakannya.

Syiah pada zaman sekarang yang dianggap benar-benar boleh dibawa berbincang di dalam proses taqrib adalah Zaidiah.(Proses taqrib adalah satu pendekatan antara sunni dan syiah). Adapun Imamiah Isna ‘Asyar, ulamak khilaf. Kebanyakan daripada para syeikh Al-Azhar mengambil pendekatan yang wasatiah (pertengahan) mengatakan mereka dikalangan mu’tadil (masih boleh diajak berbincang dalam proses taqrib).

Antara ulama' yang berpendapat sedemikian seperti Syeikhul Azhar Mahmud Shaltut, Mufti Mesir Syeikh Nuruddin Ali Jumaat, Syeikh ‘Atiah Saqar, Syeikh Yusoff al-Qardhawi, Syeikh Ibrahim al-Bayumi dan lain-lain. 

Namun ada juga pendapat yang lebih keras mengatakan Imamiah Isna ‘Asyar ini telah keluar daripada Islam kerana sampai kelampauan mereka kepada sahabat-sahabat Nabi, berpegang kepada pentahrifan(ditokok tambah) Quran, merendahkan martabat Rasul, menolak dan tidak berhujjah dengan sebahagian besar hadith-hadith sahih melainkan yang selari dengan aqidah mereka, mempercayai imam mereka maksum sebagaimana Rasulullah, menyangka imam mereka belum wafat lalu diangkat oleh Tuhan dan akan diturunkan sebagai Imam Mahdi kelak, imam mereka mengetahui perkara-perkara ghaib dan lain-lain. 

Pendapat kedua ini kebanyakannya dipegang oleh ulama-ulama yang berfahaman Salafi antaranya Ibn Taimiyyah, ibn Qayyim al-Jauzi, Abdullah bin Abd Wahab, Mufti Saudi Syeikh Muhammad bin Ibrahim Syeikh al-Bani dan lain-lain.  
Kesan revolusi Islam Iran di Malaysia :-
Tidak dapat tidak kita kena akui bahawa kesan revolusi islam Iran 1978 sedikit sebanyak telah mempengaruhi gerakan islam dan anak muda pada waktu itu. Kezaliman Shah Iran berjaya ditumbangkan oleh majoriti rakyat Iran yang mahukan pemerintahan islam. Iran di waktu ini dilihat sebagai idola oleh sesetengah ahli gerakan islam di Malaysia. Tetapi kita kena sedar bahawa hanya semangat revolusi dan strategi politik itu sahaja yang diambil bukan akidah Syiah yang jelas menyimpang dari akidah ahli sunnah wal jamaah.

Antara mazhab dan politik antarabangsa :-
Sekarang ini kita dimomokkan dengan pertembungan antara sunni dan syiah di hampir setiap krisis yang berlaku di dunia. Kita kena bijak membezakan antara persoalan mazhab dengan persoalan politik antarabangsa. Ini merupakan dua persoalan yang berbeza. Hal ini amat sukar di lakukan disebabkan byknya org jahil dikalangan sunni dan syiah. Mereka selalu terjerumus dalam kancah mazhab apabila berbicara tentang krisis antarabangsa. Krisis antarabangsa menjadi mustahil untuk dileraikan berikutan bersangkut paut dengan persoalan mazhab yang sudah mencecah 1300 tahun lamanya. Hal ini menyebabkan kita sering menaruh syak wasangka dan menutup sebarang pintu rundingan permuafakatan demi kepentingan ummah.

Perlu difahami bahawa mazhab ahli sunnah dan syiah berbeza kerana pemahaman dan penafsiran yang berbeza berhubung ayat al-quran, hadis, sirah nabi, sirah sahabat dan sejarah dunia islam itu sendiri. Sebagai contoh, kita sebagai ahli sunnah wal jamaah menolak nikah mutah dalam islam tetapi ahli syiah masih berpegang dengannya. Sebenarnya nikah mutah memang berlaku di zaman nabi, tetapi Rasulullah telah menasakhkan (memansuhkan) nikah mutah itu di dalam satu hadis baginda yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah. Masalah timbul apabila puak Syiah tidak mengiktiraf hadis tersebut kerana disifatkan sebagai menolak Syiah. 

Perkara seumpama inilah yang akan menjadi bibit perpecahan dan barah di kalangan umat islam apabila tidak diselesaikan dengan cara penuh hikmah. Jadi tidak hairanlah apabila musuh islam seperti yahudi amat gemar untuk menggunakan peluru mazhab ini untuk melaga-lagakan sunni-syiah di samping melemahkan persaudaraan islam itu sendiri.

Berkenaan krisis di Syria. Tidak dinafikan krisis di Syria merupakan krisis yang sangat rumit untuk diselesaikan. Kuasa-kuasa barat dan negara-negara komunis turut campur tangan dalam masalah ini. Masing-masing menawarkan ‘bantuan’berhelah untuk menyelesaikan kemelut di Syria dan kemelut ini semakin meruncing dengan keterlibatan Al Qaeda, Hizbullah dan Iran dalam krisis ini. Umum mengetahui bahawa Hizbullah menyediakan senjata kepada tentera Syria tetapi kita perlu terdahulu memahami bagaimana Hizbullah boleh terbabit dalam kancah peperangan di Syria ini. Hizbullah mula terbabit dalam peprangan Syria apabila gedung senjata mereka diserang oleh Al-Qaeda di sempadan Lubnan. Perkara ini sengaja dirancang oleh musuh islam yang menyelinap di dalam al-qaeda(sunni) dan menghidupkan api permusuhan dengan negara jiran yang syiah seperti Lubnan. Iran juga tidak terlepas dalam permainan musuh islam dalam hal ini dengan memberi bantuan senjata kepada tentera Rejim Basyar al Assad. Justeru, Hamas (sunni) yang sering mendapat bekalan senjata dari Hizbullah dan Iran terperangkap dalam dilema yang dicipta oleh Israel ini.

Dalam hal Syria ini, kita perlu menolak sebarang bantuan dan kuasa asing yang mencampuri urusan Syria dan dalam masa yang sama kita mendesak agar Rejim Basyar al assad menyerahkan nasib politik Syria di tangan rakyatnya sendiri melalui proses demokrasi yang adil.

Sepatutnya liga Arab dan OIC memainkan peranan mereka untuk menyelesaikan masalah-masalah yang melanda Negara umat islam ini dan perlu bersikap tegas dengan campur tangan kuasa asing yang mempunyai agenda tertentu dari mencampuri urus tadbir Negara Syria. Kita tidak mahu jadi seperti pepatah Melayu, “keluar mulut harimau masuk mulut buaya “ seperti yang terjadi di Iraq dan Afghanistan.

Manakala krisis di Mesir sepatutya mengukuhkan lagi keyakinan kita bahawa tidak perlu mengheret perbezaan sunni-syiah dalam krisis mutakhir ini. Cuba kita lihat, siapakah yang secara terang-terangan menyokong kejatuhan Dr.Morsi baru-baru ini? Tidakkah ianya dari Negara Sunni? Arab Saudi dan Qatar dengan sepantas kilat memberi bantuan kewangan berbilion ringgit kepada Rejim Al Sisi. Cuba kita bayangkan jika Iran atau Hizbullah yang mengeluarkan sokongan terbuka kepada kejatuhan Morsi ini, pasti mendapat reaksi melampau dari pecinta perpecahan sunni-syiah. Apakah kita terlupa tentang fatwa Syeikhul Azhar Mesir yang menyokong rampasan kuasa tentera juga merupakan seorang ahli sunnah wal jamaah? Justeru jelaslah disini kita telah terperangkap dalam mainan zionis Israel yang sering melaga-lagakan umat islam dengan pelbagai perkara yang kita sering berselisih  pendapat tentangnya.

Hasil kerja Israel dan musuh islam terhadap umat Islam

Pertembungan sunni-syiah :-
1.      Mewujudkan ketegangan mazhab di Negara-negara Islam.
2.      Penyebaran  video dan laporan palsu di internet yang menunjukkan kekejaman sesuatu mazhab keatas mazhab islam yang lain.
3.      Berusaha untuk mencari jalan perpecahan dan menggunakan figure politik yang lantang api permusuhannya kepada mazhab yang tidak sealiran dengan mereka.
Pertembungan sunni-sunni :-
1.      Berjaya mempengaruhi Saudi dan Qatar untuk menjatuhkan Negara sunni yang lain (mesir).
2.      Memasuki Jemaah – Jemaah islam untuk menyebarkan fahaman extremis seperti wahabi extreme yang menimbulkan kecelaruan dalam umat islam.
3.      Mendoktrin pejuang pelampau dalam islam dengan maksud jihad yang menyalahi al-quran dan sunnah. (eg: tragedi bom di london)
4.      Menyebarkan fahaman islam liberal, islam democrat,sekularisme, sosialisme dan pluralism kepada umat islam
Pertembungan syiah-syiah :-
1.      Di kalangan syiah juga berpecah dalam krisis di Syria, ada yang menyokong dan ada yang menolak.
2.      Dikalangan syiah ada yang kafir mengkafir sesama sendiri.

Kesimpulan dalam konflik sunni vs syiah :-

Selaku ahli sunnah wal jamaah, kita kena faham atas dasar apa kita bicarakan dalam masalah yang melanda umat islam. Kena bijak dalam kategorikan antara fekah, akidah dan politik bila bicara soal syiah. Dalam bab akidah, kita perlu menyucikan diri dari keseluruhan pemahaman orang syiah yang jelas menyeleweng. Tetapi jangan pula kita cepat menghukum bahawa semua syiah itu kafir kerana di sana terdapat pandangan ulama yang masih menerima syiah imamiah dan zaidiah sebgai Islam.Hadits riwayat Bukhori dan Muslim dari Ibnu Umar: “Barangsiapa yang berkata pada saudaranya ‘hai kafir’ kata-kata itu akan kembali pada salah satu diantara keduanya. Jika tidak (ertinya yang dituduh tidak demikian) maka kata itu kembali pada yang mengucapkan (yang menuduh)”.

Kita dapat lihat kemesraan penduduk Yaman yang mempunyai penganut syiah Zaidiah dan sunni malahan di setiap ibadah seperti solat mereka mengerjakannya bersama. Antara faktor terjadinya situasi ini adalah disebabkan feqah yang dipegang zaidiah hampir sama dengan mazhab Syafie.

Usaha taqrib perlu terus dilakukan antara ulama sunni dan syiah dalam mencari titik pertemuan demi kesatuan umat Islam. Antara kejayaan usaha taqrib ini dapat dilihat apabila Ayatollah khomenei telah menarik pencelaan orang syiah kepada shabat-sahabat dan isteri nabi Muhammad s.a.w. Selain itu, ada di antara ulama syiah yang mula menolak nikah mutah namun masih tiada kekuatan untuk mengharamkan secara terbuka kerana bimbang dengan penerimaan orang-orang syiah yang sudah lazim melakukannya. Ini satu perkembangan yang positif dalam usaha taqrib antara sunni dan syiah ini. Pemimpin syiah juga mengiktiraf orang sunni yang selayaknya memimpin dunia Islam kerana faktor majority umat islam adalah sunni. Selain itu, iran juga mengiktiraf ulama sunni apabila beberapa kali menjemput ulama sunni ke persidangan ulama mereka. Ahmadinejad juga telah meminta pandangan tokoh gerakan Islam sunni dalam krisis di Syria dimana dia diminta untuk tidak memberi sokongan kepada rejim Basyar Assad.

Syiah tidak dibenarkan menyebarkan fahaman mereka kepada negara sunni dan begitulah sebaliknya. Hal ini menjamin keamanan dan kemakmuran masyarakat umat islam yang sudah berpegang dengan akidah yang sedia ada. Perkara ini juga telah dibangkitkan Syeikh Yusuf Qaradhawi dalam menangani konflik sunni-syiah.

Berhenti dari meng’highlight’kan kekejaman yang berlaku dengan persoalan mazhab. Kutuklah si pelaku zalim bukannya mazhab yang dianuti, apakah kita rela jika orang syiah mengutuk mazhab ahli sunnah wal jamaah di atas kekejaman General al Sisi kepada Mesir?

Perkuatkanlah pembelajaran tauhid ahli sunnah wal jamaah yang sebenar dari kita membuang masa menyalahkan akidah syiah. Dengan pembelajaran tauhid inilah kita dapat menghindari fahaman syiah bahkan fahaman-fahaman yang dapat merosakkan akidah seperti anti-hadis, sekularisme, liberalisme, sosialisme, mujassimah, muktazilah, jabariah dan lain-lain.

Perbanyaklah belajar tentang sejarah politik Islam seperti kejatuhan Turki Uthmaniyyah, Abassiyah dan Umaiyah bagi mengelak umat islam terus ditipu oleh permainan musuh. Kejatuhan umat islam bukanlah disebabkan kekuatan musuh, tetapi disebabkan kelemahan umat islam itu sendiri. Berhati-hatilah dengan kuasa kuffar yang mempunyai agenda tersendiri dan berlaku adilah dalam menilai perihal umat islam.

Solusinya, kita perlu menumpukan usaha umat Islam baik sunni mahupun syiah untuk bersama-sama dalam pembebasan al-aqsa kerana matlamat kita jelas untuk mengusir zionis laknatullah yang sering melaga-lagakan umat islam dari bumi palestin. Kita perlu melaungkan slogan dan suara yang sama dalam mewujudkan titik kesatuan antara sunni dan syiah. Percayalah, dengan suara pembebasan al-aqsa inilah kita dapat menggerunkan hati-hati musuh islam justeru dapat mengalahkan agenda jahat mereka seterusnya mengembalikan daulah islamiyyah yang sudah lama diidamkan oleh semua umat manusia di muka bumi ini.

Kesimpulannya, janganlah menjadi alat percaturan zionis/Israel yang sengaja menjadikan pertelingkahan mazhab ini berpanjangan. Percayalah, sekarang ini kita telah memuaskan hati Israel dengan berperang sesama sendiri disebabkan nafsu dan kebodohan yang membabi buta. Mereka tidak perlu mengeluarkan belanja yang besar untuk memusnahkan Islam sekarang ini tetapi cukup dengan hanya meracun pemikiran dan perasaan umat islam.
 
Kepada saudara kita di mesir dan Syria bersabarlah dengan dugaan yang ditimpakan ke atas kalian. Setiap darah yang mengalir pasti akan diberi ganjaran oleh Allah di akhirat kelak. Kami di sini tidak pernah melupakan kalian. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud, "Orang-orang mukmin itu ibarat satu tubuh/jasad, apabila satu anggota badan sakit, maka seluruh tubuhnya ikut merasakan sakit demam dan tidak dapat tidur." (HR. Muslim). Insya Allah akan tiba saatnya nanti kegelapan malam disinari dengan cahaya sang suria! Dan pada saat itu bergembiralah umat islam kerana akan dipayungi daulah islamiyah yang kita impikan.

Semoga Allah mengembalikan kemenangan Islam di bumi mesir, Syria dan seluruh dunia.Amin ya rabbal alamin. Wallhualam.


Artikel ini merupakan karya seorang penulis dalam team GMM yang membuat kajian terhadap isu semasa. 

-Admin GMM- 




Reactions:

0 comments:

Post a Comment