KEMPEN @ UiTM


Kempen sudah memasuki hari kedua bagi seluruh UiTm dan kebanyakan kampus2 lain di Malaysia,kempen ini akan berakhir pada tengah malam esok sebelum hari pembuangan undi pada hari selasa keesokannya.

Hari kedua kempen di UiTM  Shah Alam telah diketahui oleh warga kampus dengan bergantungnya poster2 calon di fakulti mahupun berhampiran kolej2 kediaman,namun suasana nya masih belum dirasai kemeriahannya,hanya berlegar pada pelajar yang menggantung poster dan jentera2 calon masing

Sebenarnya ruang demokrasi  terbuka luas jika mengikut makna yang sebetulnya,pelbagai cara boleh dilakukan calon2 dan jenteranya untuk menghidupkan suasana PRK ni,namun kebebasan seperti disekat dengan pelbagai ikatan dan prosedur ,ditambah dengan tempoh kempen yang sekejap ,kempen2 di kolej dengan kerenah birokrasi ,ketiadaan ruang utk bersuara yang mana semua itu merencatkan penyampaian maklumat dan manifesto setiap calon yang bertanding.

Ini semua berlaku bukanlah disebabkan calon-calon tidak berkarisma untuk bersuara tapi mereka telah dididik sebegitu untuk kurang berani untuk melakukan sesuatu perubahan,lihatlah dalam waktu-waktu berkempen begini calon masih tidak muncul untuk bersama2 pengundi mahupun jentera masing2,ini kerana mereka masih ber’kursus’ bersama pihak pengurusan walhal waktu inilah ruang mereka untuk berjumpa pelajar-pelajar untuk mengetahui segala masalah yang dihadapi dan cuba berdiskusi bersama.Ada beberapa pelajar yang mahukan debat seperti fac. Undang-undang yang telah diasuh dengan budaya sebegitu,jadi calon2 fac law sahutlah cabaran itu.

Ruang demokrasi seperti  debat,pidato dan dialog seolah semakin sempit untuk calon2 dengan suasana kempen sebegini ,sudahlah calon2 hanya berada pada linkungan fakulti sahaja bukan peringkat umum atau university untuk mereka bawa sesuatu yang lebih memberi impak.Mungkin satu hari nanti UiTM akan buka calon umum seperti kampus lain bukan sahaja untuk seluruh pelajar mengenali mereka bahkan untuk meluaskan kuasa MPP . Konsepnya mudah,sama seperti kerajaan persekutuan,ada MB dan KM untuk negeri dan ada juga PM untuk peringkat pusat. Manakala di pihak pengurusan akan menasihat dan memantau segla pergerakan mereka dengan minimumkan sekatan-sekatan yang boleh merencatkan.

Kempen yang berakhir isnin malam ini perlu digunakan sebaiknya pelajar UiTm untuk belajar erti demokrasi yang sebenarnya…

2 comments:

  1. I think that's right...we never done any democracy at UiTM. Maybe we can do democracy before tonight isn't it...

    ReplyDelete
  2. berkempen masih dgn cara kuno lg.. xmaju langsung... mcm zaman sebelum merdeka.. buat pe nk tampal2 poster.. buat semak, sepah,bazir duit,bazir kertas,bazir mase,bazir tenaga,meningkat kan global warming,... pe susah.. gune je lar student portal tu.. buat satu lagi link tuk mengundi.. mengundi pon kat internet.. semua student ade id kn.. ini cadang je..huhu... think green..

    ReplyDelete