VIRUS SYIAH; ANCAMAN KEPADA AQIDAH

Assalaamua’laikum wbt, hello there!

                                          -siri tangkapan melibatkan pengamal Syiah di Malaysia-

Kali ini Admin nak hentak sikit para pembaca dengan isu aqidah. Which is admin rasa, ramai yg pandang ringan benda ni. Seriusly, admin risau dengan permasalahan ini. 

Admin bukanlah arif dalam hal aqidah ni, jadi admin sarankan rujuk artikel ini: Penjelasan JAKIM mengenai Syiah





 Penjelasan panjang lebar oleh JAKIM pastinya membuatkan pembaca di luar sana lebih faham mengapa Syiah harus dihindari. 

Disini Admin nak senaraikan beberapa ciri-ciri agama(pengamal/amalan) syiah.

15 CIRI-CIRI AGAMA(PENGAMAL) SYIAH.

Penganut Syiah di Malaysia atau di Indonesia selalu bersembunyi dalam segala hal, terutama mereka mendakwa bahawa Syiah merupakan bahagian mazhab dalam Islam. Padahal sebenarnya tidak. Dalam istilah Syiah, hal itu disebut “Taqiyah”. Namun sebenarnya ada beberapa yang boleh kita perhatikan dari penganut Syiah dari 15 ciri-cirinya yang berikut ini:

1) Mengenakan songkok hitam dengan bentuk tertentu. Tidak seperti songkok yang dikenali umumnya songkok mereka seperti songkok orang arab hanya saja warnanya hitam.

2) Tidak solat Jumaat. Meskipun solat Jumaat bersama jamaah, tetapi dia langsung berdiri setelah imam mengucapkan salam. Orang-orang akan menyangka dia mengerjakan solat sunat, padahal dia menyempurnakan solat Zuhur empat rakaat, kerana pengikut Syiah tidak meyakini kesahihan solat Jumaat kecuali bersama Imam yang ma’sum atau wakilnya.

3) Pengikut Syiah juga tidak akan mengakhiri solatnya dengan mengucapkan salam yang dikenali kaum Muslimin, tetapi dengan memukul kedua pahanya beberapa kali.

4) Pengikut Syiah jarang solat jemaah kerana mereka tidak mengakui solat lima waktu, tapi yang mereka yakini hanya tiga waktu sahaja.

5) Majoriti pengikut Syiah selalu membawa At-Turbah Al-Husainiyah iaitu batu / tanah yang digunakan menempatkan kening ketika sujud apabila mereka solat tidak di dekat orang lain.

6) Jika anda perhatikan caranya berwuduk maka anda akan dapati bahawa wudhunya sangat berlainan, tidak seperti yang dilakukan oleh kaum Muslimin.

7) Anda tidak akan mendapati penganut Syiah hadir dalam kajian dan ceramah Ahlussunnah.

8) Anda juga akan melihat penganut Syiah banyak mengingat Ahlul Bait; Ali, Fathimah, Hasan dan Husein radhiyallahu anhum.

9) Mereka juga tidak akan menunjukkan penghormatan kepada Abu Bakar, Umar, Uthman, majoriti sahabat dan Ummahatul Mukminin radhiyallahu anhum.




10) Pada bulan Ramadhan penganut Syiah tidak terus berbuka puasa setelah azan maghrib. Dalam hal ini Syiah berkeyakinan seperti Yahudi iaitu berbuka puasa jika bintang-bintang sudah kelihatan di langit. Dengan kata lain mereka berbuka apabila benar-benar sudah masuk waktu malam. Mereka juga tidak solat terawih bersama kaum Muslimin, kerana menganggapnya sebagai bid’ah.

11) Mereka berusaha sekuat tenaga untuk menanam dan menimbulkan fitnah antara jamaah salaf dengan jemaah lain, sementara itu mereka mendakwa tidak ada perselisihan antara mereka dengan jamaah lain selain salaf. Ini tentu tidak benar.

12) Anda tidak akan melihat seorang penganut Syiah memegang dan membaca Al-Quran kecuali jarang sekali, itu pun sebagai bentuk taqiyyah kerana Al-Qur’an yang benar menurut mereka iaitu al-Quran yang berada di tangan al-Mahdi yang ditunggu kedatangannya.

13) Orang Syiah tidak berpuasa pada hari Asyura, dia hanya menunjukkan kesedihan di hari tersebut.

14) Mereka juga berusaha keras mempengaruhi kaum wanita khususnya para mahasiswi di universiti atau di perkampungan sebagai langkah awal untuk memenuhi keinginannya melakukan mut’ah dengan para wanita tersebut apabila nantinya mereka menerima agama Syiah.

15) Orang-orang Syiah tekun mendakwah orang-orang tua yang mempunyai anak perempuan dengan harapan anak perempuannya juga turut menganut Syiah sehingga dengan selesa dia boleh melakukan zina mut’ah dengan wanita tersebut baik dengan pengetahuan ayahnya ataupun tidak. Pada hakikatnya ketika ada seorang yang ayah yang menerima agama Syiah, maka para pengikut Syiah yang lain automatik telah mendapatkan anak gadisnya untuk dimut’ah. Tentunya setelah mereka berjaya meyakinkan bolehnya mut’ah. Semua kemudahan, kelebihan, dan kesenangan terhadap syahwat ini ada dalam diri para pemuda sehingga dengan mudah para pengikut Syiah menjerat mereka bergabung dengan agama Syiah.

Kesimpulannya, ciri-ciri mereka sangat banyak. Selain yang kami sebutkan di atas masih banyak ciri-ciri yang lain sehingga tidak mungkin bagi kita untuk menjelaskan semuanya di sini. Namun cara yang paling praktikal ialah dengan memerhatikan raut wajah. Wajah mereka merah padam jika anda mencela Khomeini dan Sistani, tapi bila anda mengutuk Abu Bakar, Umar, Usman, Aisyah dan Hafshah, atau sahabat-sahabat yang lain radhiyallahu anhum tidak ada sedikit pun tanda-tanda kebimbangan di wajahnya

Akhirnya, dengan hati yang terang Ahlussunnah dapat mengenali pengikut Syiah dari wajah hitam mereka kerana tidak mempunyai keberkatan, jika anda perhatikan wajah mereka maka anda akan membuktikan kebenaran kadar ini dan inilah hukuman bagi siapa saja yang mencela dan meremehkan para sahabat Nabi sallallahu alaihi wasallam dan para ibunda kaum Muslimin radhiyallahu anhunn yang dijanjikan syurga oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala.


Diterjemahkan dari sumber lppimakassar

Kredit : Detik Islam
Admin harap kita semua terlindung daripada kerosakan aqidah. Admin mohon rakan pembaca berhati-hati dalam setiap perkara khususnya yang berkaitan agama. Bukannya apa, umum menyaksikan kesan penglibatan Syiah dalam beberapa buah negara yang bergolak khususnya Syria yang bermandikan darah justeru sebagai kesan negatif kepada ketaksuban penganut fahaman ini. 


Admin juga khuatir akan pengaruh Syiah yang semakin mendapat tempat dalam kalangan rakyat Malaysia berikutan paparan mengenainya semakin banyak tersiar di dada-dada akhbar. Apa yang lebih merisaukan adalah, melalui tiket 'mut'ah', pengamal agama ini senang menjerat sasaran mereka iaitu golongan muda yang kurang mendalami ilmu agama terutamanya mahasiswa/i yang masih menuntut di universiti. 

Admin menggalakkan para pembaca mendalami akan permasalahan aqidah ini untuk kita sama-sama mencari penyelesaian kepada krisis penyebarannya dalam kalangan masyarakat. 


Sama-samalah kita menjaga kemurnian aqidah kita daripada anasir yang membawa kepada penyelewengan dan terpesong daripada landasan agama yang sebenar. Admin tidak melarang untuk mempercayai mana-mana pegangan, namun fikirkan lah kesannya jika pegangan itu membawa kepada ketaksuban dan penyelewengan yang jauh daripada amalan yang dibenarkan menurut alquran dan sunnah yang menjadi pegangan kita.  


Admin memetik isu mengenai taksub keluaran majalah I, terbitan Karangkraf;

“Kebiasaannya, taksub kepada sesuatu pandangan atau mazhab membawa kepada sejenis sikap keras terhadap sesiapa yang menyanggahi pandangan dan mazhabnya. Inilah yang berlaku kepada sebahagian pengikut mazhab fiqh yang lidah mereka petah (mencerca) sesiapa yang berbeza dengan mereka…Orang yang taksub terlindung dari penilaian secara ilmiah dan berhati-hati dalam hukuman. Dia tidak melihat melainkan keburukan dan kesilapan orang yang berbeza dengannya. Ini membawanya kepada sikap keras, mengkritik dan menyakiti..”  

(rujukan: Muhammad bin Salih bin Yusuf al-‘Ali, Insaf Ahl al-Sunnah wa al-Jama`ah m.s. 113-114, Jeddah: Dar al-Andalus al-Khadra`). 

Walau sesiapa pun kita, jangan kita terburu-buru mencela pegangan yang lain, mungkin kunci penyelesaian ada pada perbincangan bersama agar pemurnian aqidah dapat dicapai. 

"Dan Janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya;sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati,anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dibuatnya" (Al-Isra':36)



"Maka bertanyalah kamu kepada ahli ilmuwan jika kamu tidak mengetahui,"(An-Nahl:43)


Ayuh bentengi kecelaruan aqidah dengan menghadiri majlis-majlis ilmu dan membaca kajian dan pendapat mengenainya. Sebelum kita melakukan apa-apa, rujuk lah kembali sumber utama kita, quran dan sunnah.

"Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara,yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya,nescaya kamu tidak akan sesat selama-lamanya. Itulah Al-Quran  dan Sunnahku." - Rasulullah S.A.W


Keep supporting us! =)
-Admin-
 



0 comments:

Post a Comment